
31

Chapter One

ECONOMICS:  
OWNERSHIP AND COMPETITION

Jonathan Hardy

Introduction

At the start of the twentieth century commercial newspapers 
 were becoming large industrial operations whose economies of 

scale, and increasing reliance on advertising revenue, kept prices low 
and built up an ever-expanding readership. The Daily Mail, launched 
in 1896, had by 1900 a circulation of over half a million. Sold for a 
halfpenny, the sale price was less than the cost of production. The 
gap was made up by advertising (Royal Commission on the Press 
1949: 14–15). Replacing smaller, often family-owned businesses, most 
national newspapers required significant capital investment, with 
high running costs and with a pattern of high returns and failure rates 
that characterised this volatile industry throughout the century. This 
chapter explores the economics of newspapers in print and online 
publishing in Britain and Ireland. As the terrain to map is already vast, 
periodicals and other important sectors are ignored, to concentrate on 
the topography of newspapers.

Part 1: Newspaper Economics

Newspaper costs and revenues shifted with changes in production, dis-
tribution and consumption across the decades, yet some core features 
remained stable. Most newspapers competed in what is described as a 
dual-product, or two-sided market: a market for consumer sales and 
a market for advertising revenue. Most sales were made through indi-
vidual purchase, or home delivery arranged by consumers with retail-
ers. In 1933 an estimated three-quarters of national dailies were home 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   31CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   31 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



32	 jonathan hardy

delivered by newsagents, while around one-fifth of national dailies, but 
a much larger proportion of Sunday and evening papers, were sold at 
news-stands (Political and Economic Planning 1938: 67). Street ven-
dors also played a significant role, especially for urban evening papers. 
Features common across Europe and the USA, including street-kiosk 
sales, and subscription arranged directly with publishers, were both 
uncommon in the UK or Ireland, until digital-era subscriptions.

The ratio of dependence on revenue from advertising or consumer 
sales varied considerably; however, a persistent pattern was that so-
called quality papers received a higher proportion of their revenue 
from advertising over sales. The second Royal Commission on the 
Press found the ratio of advertising to sales revenue for quality papers 
to be 74/23 in 1937 and 73/24 in 1960, while for popular papers it was 
50/49 in 1937 and 45/54 in 1960 (RCP 1962: 23). In 1976, advertising 
provided 60 per cent of the revenue of quality national papers, but only 
28 per cent for populars (Henry 1978:12). This had several important 
consequences. The popular press, deriving a greater share of income 
from consumers, was under pressure to compete with content that 
would maximise sales: entertainment, celebrities, scandal and sports. 
The quality press, more reliant on advertising income, could sustain a 
competitive position on comparatively lower circulation. Focusing edi-
torial content on attracting readers with high value for advertisers, the 
qualities provided public affairs coverage in a manner approximating 
the free press of  ‘democratic mythology’ (Sparks 1999: 59).

Socio-economic inequality in society was reflected in the allocation of 
advertising finance and in turn the distribution of economic resources 
to media. Quality papers could charge advertisers rates nearly four 

Table 1.1  Advertising revenue as a proportion of total revenue. Adapted from RCP 
(1977: 32)

Total advertising revenue 
as a proportion of total 

revenue 

Display and classified 
as proportions of total 

advertising in 1975 

Newspapers 1960 1973 1975 Display Classified

National popular daily 45 36 27 85 15
National quality daily 73 70 58 62 38
National popular Sunday 46 38 31 91   9
National quality Sunday 79 74 66 68 32
Provincial (daily, Sunday) 60* 67 60 39 61
Provincial (weekly) 79 84 84 44 56

* Sunday figures not available

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   32CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   32 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 33

times as high as populars (RCP 1962: 69). While papers with a greater 
proportion of revenue from advertising could survive, others with 
higher sales but lower advertising revenue share, such as the Daily 
Herald, failed. Illustrating the complexities of managing these inter-
dependent revenue sources, The Times in the early years of Thomson 
Organisation ownership, from 1965, increased circulation but lost 
advertisers and so initiated moves to shed newly acquired readers. 
The broadened readership profile offered less appeal for advertisers 
targeting high-net-worth consumers, and advertisers were unwilling 
to pay higher rates to reach consumers who could be accessed more 
cost-effectively across other media channels.

A third key resource is state subsidies. The self-promoted myth of 
press freedom as freedom from state patronage has always been at odds 
with reality. Through much of the twentieth century direct financial aid 
for newspapers was limited in both Britain and Ireland but indirect aid 
has been considerable, in the form of reductions on business rates and 
taxes. Yet the countries differed markedly too, with the Republic of 
Ireland sustaining newspaper Value Added Tax (VAT) rates as high as 
23 per cent, while UK newspapers remained VAT-free, a form of public 
subsidy worth £594 million in 2008 (Nielsen and Linnebank 2011).

Newspapers share characteristics with other industrial sectors that 
are prone to market concentration. There are high so-called ‘first-copy’ 
costs, the costs of producing one issue, and relatively low marginal 
costs in the production and sale of additional copies. Many copies may 
need to be sold before ‘break-even’ point, but beyond that considerable 
profits can be achieved from high volume sales. Consequently, there are 
significant economies of scale available in production (RCP 1977: 46) 
as well as economies of scope, arising when ‘shared overheads or other 
efficiency gains . . . make it more cost-effective for two or more related 
products to be produced and sold jointly’ (Doyle 2002b: 14), driving 
corporate expansion. Achieving economies of scale and scope means 
that existing firms with high volume will usually operate at lower unit 
cost than a new firm entering the market, creating a barrier to market 
entry. Of course, competitors may have other advantages, but where 
market entry is difficult there tends to be concentration of ownership. 
In addition, the newspaper business, while often profitable, has been 
subject to considerable risk and uncertainly because of high investment 
and running costs. This has tended to limit ownership to very wealthy 
individuals, large commercial companies, or investors, all of whom 
tend to be advocates of capitalist economics and the political arrange-
ments that facilitate them. Historically this has fuelled concerns that 
the major means of communication would tend to be owned by the 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   33CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   33 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



34	 jonathan hardy

powerful and wealthy, because the strategies for profitability required 
huge resources. One report from the 1930s (Political and Economic 
Planning 1938: 313) estimated that at least £1m a year for five years 
was needed to establish a popular national newspaper.

The commercial press that developed in the nineteenth century 
required significant investment in on-site printing facilities. Into the 
twentieth century, large-circulation papers could be printed by external 
contractors, reducing initial capital outlay, as the Observer was (PEP 
1938: 72). So, relatively undercapitalised papers could be launched 
and become viable with sales growth. A significant cost for all though 
was paper and ink, with newsprint, manufactured from wood pulp and 
other materials, estimated by the second RCP (1962) to make up 33 per 
cent of costs for national qualities and 42 per cent for popular news-
papers. Shortly before the Second World War, UK newspapers were 
using 22,000 tons per week, falling to 4,200 tons in 1942 after the gov-
ernment imposed severe restrictions. Daily newspapers were reduced 
to an average of four pages, although with increased hunger for news 
sales rose (Seymour-Ure 1991: 16). Newsprint rationing was relaxed in 
1946, then reimposed in 1947 on the grounds of reducing imports to 
meet the balance of payments crisis, and in the context of a worldwide 
paper shortage. Newsprint was the last product released from post-war 
rationing when restrictions were lifted in 1956 (Williams 2010: 177).

During the Second World War, the UK Government also imposed 
restrictions on advertising, limited to 40 per cent of total publication 
space for daily and Sunday papers and 45 per cent for evening papers. 
One consequence was that advertising rates soared in a newspaper 
sellers’ market, but more importantly advertising revenue was redis-
tributed more evenly across newspapers. The forced contraction of 
pagination, and more even distribution of advertising revenue, shel-
tered newspapers from competition and aided economically weaker 
ones (RCP 1949: 57). The second RCP (1962: 6) judged rationing to 
have been an important factor inhibiting both market entrants and 
market innovation by incumbents, although UK provincial papers 
benefited from greater demand for advertising. The lifting of news-
print restrictions increased competitive pressures on weaker titles, 
with UK Sunday and evening papers suffering most (Seymour-Ure 
1991: 16–18).

Editorial labour costs made up between 11 and 22 per cent of total 
costs in 1960 (RCP 1962: 26), around 16 per cent of costs for quality 
dailies and 14 per cent for popular papers, although the latter’s actual 
expenditure was greater. According to the second RCP (1962: 69) ‘The 
typical popular newspaper spends three times as much as the typical 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   34CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   34 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 35

quality because of the emphasis which it puts on such things as the 
speedy collection of all possible news and pictures, preferably of an 
exclusive nature.’ The third RCP (1977: 50) found the gap had nar-
rowed, with popular papers’ editorial costs on average one and a half 
times those of qualities, but the latter now carried about twice as many 
editorial pages as popular papers, compared to only a quarter more in 
1960.

The scope to reduce editorial costs was regarded as comparatively 
limited. By contrast, the labour costs of production were problematised, 
especially after 1945. By the time the second Royal Commission laid 
out evidence on labour costs, a fierce struggle over interpretation was 
underway that would intensify during the battles over ‘new technology’ 
in the 1980s, most notably the Wapping Dispute in 1986 when 5,500 
printworkers were sacked by Rupert Murdoch’s News Corporation. A 
decade earlier the third RCP (1977: 216) regarded ‘higher productivity 
through reductions in manpower and the introduction of new technol-
ogy’ as the principal means to achieve sustainability. The industry, it 
argued, could cut thousands of jobs and reduce total labour costs by 25 
per cent (RCP 1977: 43).

Half of Fleet Street was running at a loss in the 1960s, cross-
subsidised by the profits of provincial papers or from other busi-
ness activities (Seymour-Ure 1991: 34). With labour costs running 
at between 40 and 50 per cent of total costs, and average wages for 
manual printworkers higher than in any other UK industry, the second 
RCP concluded that high wages and low productivity were barriers to 
market entry (RCP 1962: 29, 31, 39). Three main explanations were 
given, the chief one being that union power to halt production, and the 
economic and reputational costs arising from lost sales and advertis-
ing, inhibited tougher management action. Next was the effectiveness 
of unions in negotiating beneficial arrangements, such as ‘ghost’ labour 
payments, that persisted under normal operations. The third explana-
tion was poor management. Instead of maintaining a collective stance 
through the Newspaper Proprietors’ Association (founded in 1906 and 
renamed the Newspaper Publishers’ Association in 1962), individual 
firms acceded to poor deals which other firms were obliged to match.

The changes in the 1980s arose not only from new technology but 
also from the weakening of union power, confronting legislative, polic-
ing and other state resources deployed by the Thatcher government on 
behalf of politically aligned publishers like Rupert Murdoch. After the 
move to computerised printing and production at Wapping, and road 
distribution by TNT, Murdoch’s News International reduced costs by 
an estimated £80m per year (Greenslade 2003b: 477). By 1987 profits 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   35CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   35 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



36	 jonathan hardy

of £111.5 million fuelled the enormously expensive forays into US 
broadcasting and UK satellite television that marked the next phase of 
News Corporation’s worldwide expansion.

Distribution costs across a network of wholesalers and retailers 
accounted for a high proportion of the retail price. Early in the century 
most newspapers were distributed by train or van. Rail also supported 
provincial papers, most of whom served a market based on an aver-
age one-hour distance by train from where they were printed. Alfred 
Harmsworth, Lord Northcliffe, printed a northern edition of the Daily 
Mail from 1902 and soon afterwards established simultaneous print-
ing of the same edition in London and Manchester. Apart from the 
Manchester Guardian, the London papers dominated distribution 
across England and Wales, with four dailies simultaneously printed in 
Manchester by the 1930s (PEP 1938: 3), while The Scotsman and the 
Glasgow Herald circulated throughout Scotland as national papers, 
alongside 110 mostly local ones (PEP 1938: 49). Scotland’s market 
included the London papers, some like the Mail and Express printed in 
Scotland, and the Daily Record, with editorial and ownership links to 
the Mirror. Newspapers have been rooted in place, a physical, ‘perish-
able’ product distributed within constraints of space and time, written 
in the language of its readers and characterised by geo-cultural affili-
ations. While technological innovation, most notably the internet, has 
enabled many of these constraints to be overcome, the embedded prac-
tices of producers and readers, the path dependencies as new institu-
tionalists put it, persisted and remain relevant in understanding both 
contemporary and historical newspaper markets. Having outlined the 
main costs and sources of income, the next section explores their influ-
ence on the way newspapers developed.

Part 2: British and Irish Media Systems and Newspaper 
Market Structures

For newspapers, as for so much else, their development was both mark-
edly different and intimately connected across Britain and Ireland. 
Ireland was under British imperial rule until 1922 when it was parti-
tioned into the Free State (from 1947 the Republic of Ireland) and six 
counties in the north-east, which remained part of the United Kingdom. 
The ownership and structure of newspapers reflected these geopolitical 
divisions. Provincial papers had been developed by Protestant settlers 
but there was an expansion of Catholic and nationalist papers in the 
second half of the nineteenth century, after Catholic emancipation 
in 1829. By 1859 there were 130 regional papers. The revolutionary 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   36CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   36 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 37

forces that led to the 1916 Rising were nurtured in small periodicals 
appearing from the late 1890s, but not reflected across any of the major 
media properties. Founded in 1905, the Irish Independent served an 
increasingly wealthy and mildly nationalist Catholic middle class, 
while the Protestant owned Irish Times, founded in 1859, articulated 
the interests of Southern unionism. After the Treaty of 1922, these 
national broadsheets, which survive, were joined by new papers repre-
senting emergent political-social blocs, notably the Irish Press, aligned 
with the party that emerged from anti-Treaty republicans, Fianna Fáil.

The UK newspaper market has been large enough to support several 
competing national titles. The Irish market has been, and remains, 
considerably smaller. A population of over 8 million before the Great 
Famine and mass emigration had fallen to 3.2 million people in 1900, 
and in 1910 Ireland’s share of the total British population was a little 
under 10 per cent. Yet, in both countries national papers have domi-
nated sales, in contrast to the predominance of regional papers across 
Europe (Doyle 2002b: 125). Britain’s relatively small geographical 
area, transport links and urbanisation, as well as the centralisation of 
political and economic power in London, helped to form a dominant 
national newspaper market.

In Ireland, population size, geography and infrastructure contrib-
uted to smaller markets and reduced competition. Religious affilia-
tions of owners, readers and advertisers also structured markets in 
ways quite unlike anywhere else in Britain. For instance, advertising 
from many Protestant-owned businesses in Dublin funded the Irish 
Times ‘to an extent probably not warranted by the paper’s circulation’ 
(Horgan 2001: 63). Northern Ireland, with a population of 1.5 million 
in the 1920s, was a region bitterly divided on political and religious 
grounds, with polarisation greater than anywhere else in Britain. 
Northern Ireland had three morning papers; the Belfast Newsletter 
(founded in 1737) was owned by Century Group and read by support-
ers of Protestant and Unionist traditions, with the smaller circulation 
Northern Whig (1824–1963) and the Irish News serving Northern 
nationalists and Catholics. Significantly, the market was too small to 
support rival evening papers and so the Belfast Telegraph, owned by 
Unionists, achieved a cross-community readership roughly in propor-
tion to the population. In 1970, 87 per cent of the Newsletter’s reader-
ship was Protestant, and 93 per cent of the Irish News’s readership 
was Catholic (Horgan 2001: 102). Yet Catholics were more likely 
than Unionists to read British papers, whose Irish editions tended to 
remove the more virulent anti-Irish sentiments some offered to their 
British readers (Curtis 1996). The relatively high number of regional 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   37CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   37 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



38	 jonathan hardy

papers in Northern Ireland can be partly explained by the sectarian 
barriers to common ownership and amalgamation where an economic 
case would otherwise be compelling. The market presence of British 
newspapers, increasingly with separate editions for the Republic and 
for Northern Ireland, became a sometimes fiercely contested policy 
issue in the South, as social and religious conservatives railed against 
foreign news values, as well as an economic competition issue.

Periodisations

The century can be divided into three unequal length periods within 
which there are sufficient commonalities within the industrial organi-
sation of newspapers to justify such crude demarcations. These are, 
first, the period from 1900 to the end of the Second World War. The 
second period, from 1945 to 1990, marks the uneven growth and 
decline of mass-circulation printed newspapers, and the third period, 
of internetisation, runs from 1991. Britain and Ireland share common 
features in this periodisation but differ very significantly in other ways. 
For instance, Ireland was formally neutral during the Second World 
War, avoiding Britain’s enormous war debt, yet its economy grew more 
slowly, and low growth, as well as social conservatism, fuelled a wave 
of emigration from the 1950s that affected both the sales and editorial 
character of Irish newspapers.

The first period, 1900–44, is characterised by the growth of 
mass-readership commercial papers, intensifying competition for 
cost-efficient, higher-volume sales led by the popular press, and 
accompanying pressures towards chain ownership and concentration. 
The second, post-war period, 1945–90, saw the further rise and then 
decline of print circulation. UK circulation increased between 1930 
and 1947, by 80.5 per cent in the case of national dailies and 100.5 per 
cent for Sundays. Profits averaged 10.3 per cent on capital investment. 
Total expenditure on press advertising increased from £159m in 1956 
to £214m in 1960. The easing of newsprint restrictions saw a return to 
fiercer competition, increased pagination and rising production costs. 
Many of those who had read two or more papers, when newspapers 
were small, took to reading fewer larger papers. Sunday newspaper 
circulation dropped from 23.6 million in 1965 to 17.7 million in 1985. 
Closures followed, particularly affecting mid-market nationals and 
provincial papers (Williams 2010: 174). The year 1957 marked the 
high point in UK newspaper sales, with a long-term circulation decline 
thereafter. By the end of the 1950s television was starting to replace 
newspapers as the main source of national news. The rise of commer-

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   38CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   38 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 39

cial television from 1955 also affected newspapers’ display-advertising 
revenue and by 1958 ITV’s advertising revenue was greater than the 
combined advertising revenue of national newspapers.

The number of provincial morning papers declined between 1945 
and 1990, with the greatest loss between 1955 and 1964. No new paid-
for provincial morning paper was launched after 1945, and several 
evening papers closed in towns that had competing papers (Seymour-
Ure 1991: 48). Monopoly evening papers survived with falling circula-
tion until a wave of closures in the 1960s. Weaker competing evening 
papers closed everywhere except in London, Glasgow and Belfast, 
while new markets were filled only by monopolies, with twelve evening 
papers launched between 1959 and 1970 in towns that did not have 
one. In the Republic of Ireland, the number of provincial papers fell 
from seventy-one in 1950 to forty-one in 1969.

The growth of freesheets, free newspapers distributed to households, 
from the early 1970s, increased diversity of supply where indepen-
dently owned businesses competed, but these tended to have restricted 
news coverage and so added little editorial diversity (Thompson 1988). 
Freesheets generally had low initial fixed costs, contracting out their 
printing to third parties, and typically employed small numbers of 
journalists and advertising sales teams. Their growth helped to accel-
erate the rate of decline of the local paid-for weekly press. Average 
weekly circulation fell by 15 per cent between 1980 and 1986, and the 
number of titles fell. The freesheet share of the regional press adver-
tising market grew to 35 per cent by 1990, concentrated in the more 
affluent southern counties (Williams 2010: 217). In response, regional 
newspaper chains launched their own freesheets and gradually bought 
up many of the new market entrants. The freesheet phenomena 
declined in the 1990s, when the number of copies fell from 42 million 
in 1989 to 29 million in 2004, before another wave of freesheet growth 
in urban markets.

Capitalisation, Ownership and Concentration

Large-scale newspaper publishing has been characterised by high sunk 
costs. The second Royal Commission (RCP 1962: 31) reported that 
each rotary press might cost £90,000, with £2m needed to re-equip 
a machine room. Significant capital was also required to build up a 
profitable position for a new market entrant. This included pre-launch 
costs such as recruitment of staff and preparation of dummy copies 
to iron out both production processes and editorial direction, as well 
as heavy promotional expenditure across an extended launch period. 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   39CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   39 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



40	 jonathan hardy

A new paper also needed to offer marketers considerable incentives 
to purchase advertising in an uncertain product with low circulation 
and limited market data. As the second RCP noted, the most daunting 
challenge was not initial investment but financing inevitable trading 
losses in early years while circulation and advertising revenue were 
built up (RCP 1962: 82). In the event of failure there were also enor-
mous, irrecoverable costs. Franklin Thomasson’s failed effort to launch 
a new Liberal daily, following the party’s election victory in 1906, cost 
him more than £300,000 (Williams 2010: 139). There have been four 
main sources of capital investment shaping the ownership and control 
of newspapers. The first is private individual or family wealth. The 
second is investors, most commonly in public limited companies but 
also privately owned businesses. The third is funding derived directly 
or indirectly from political parties (including state resources), trade 
unions, co-operative societies or other membership-based associa-
tions. The fourth is from ordinary individuals.

The first Royal Commission showed the complex varieties of owner-
ship and control arrangements. There were private companies fully 
controlled by individuals or families. There were businesses owned 
by trusts that were controlled by families or by a range of investors 
and appointees. There were joint stock companies ranging from pri-
vate limited companies to public companies whose shares were listed 
on the London Stock Exchange. The first RCP made much of ‘joint 
stock’ newspaper ownership, where shares may be so widely dispersed 
that no individual or group is able to exercise effective influence on 
the paper’s policy, yet acknowledged that both the Mail and Express 
groups had a ‘single dominant shareholder’ (RCP 1949: 15). Lord 
Rothermere held only a minority stake of around 21 per cent of the 
Daily Mail and General Trust, yet no other shareholder held more than 
1 per cent. Share ownership also increased pressure for dividend pay-
ments to investors and so ‘incorporated the profit motive more fully 
into newspaper production’ (Williams 2010: 140).

Concentration

In the 1900s, most commercial newspapers were owned by very rich 
men who had built their wealth from publishing, or cross-subsidised 
their newspapers from inherited wealth or other business activities. 
In Britain, Alfred Harmsworth (Lord Northcliffe) established and 
controlled a news empire that by 1914 held 40 per cent of the national 
morning newspaper market, 45 per cent of the evening and 15 per 
cent of Sunday circulation, with papers including the Daily Mail, The 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   40CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   40 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 41

Times, Weekly (later Sunday) Dispatch, and London Evening News. 
Associated Newspapers, controlled by Lord Rothermere on his brother 
Lord Northcliffe’s death, had three national dailies (Daily Mail, Daily 
Mirror, The Times), several Sunday papers, more than 100 weeklies 
and monthlies, as well as magazines. Rothermere sold The Times to 
the Astor family, another branch of which already owned the Observer 
(bought from Northcliffe). Lord Beaverbrook had a controlling interest 
in the Express group with fewer papers than Rothermere but a com-
bined circulation of 4.1 million, out of a total 13 million circulation on 
the eve of the First World War.

The Berry brothers, later Lords Camrose and Kemsley, established 
the largest newspaper chain in the country, and at their height in the 
1920s owned twenty provincial daily papers, three nationals, six 
Sundays including the Sunday Times, six weeklies and over eighty 
magazines, until the break-up of the business in 1937. Thereafter 
Kemsley Newspapers Ltd was controlled by Lord Kemsley and his 
family, with 50 per cent of shares, before it was sold to Thomson in 
1959. The Daily Telegraph was owned through a joint stock company, 
yet Lord Camrose and family owned all the ordinary shares and a 
majority of the preference shares. The Times was controlled by major 
shareholders, Colonel J. J. Astor and Mr John Walter, with Astor 

Figure 1.1  Max Aitken, Lord Beaverbrook, c. 1918

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   41CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   41 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



42	 jonathan hardy

chairman of both Times Publishing and Times Holding company. By 
the late 1970s six of the nine national newspapers in Britain had ulti-
mate control wrested in individuals, families or their trusts. Only Reed 
International had shares that were widely held and traded (RCP 1977).

In 1913 Northcliffe, Beaverbrook, Camrose and Kemsley, between 
them owned nearly half the national and local daily papers as well as a 
third of Sundays. The political interventions of these press barons have 
been much examined, although, as Williams (2010: 165–7) discusses, 
it was not typical of the behaviour of at least some of their contempo-
raries, including Lord Riddell, owner of the News of the World. Yet this 
represented an overwhelming concentration of media power in the 
hands of wealthy capitalists, however they chose to exercise it. As the 
century progressed there were more ways for undercapitalised papers 
to launch, yet those competing in mass markets needed steeply rising 
circulation to survive. The majority failed, including News on Sunday, 
the Sunday Correspondent and Robert Maxwell’s London Daily News.

Political Press

The UK’s party-owned newspapers have included the Communist 
Party’s Daily Worker, relaunched in 1966 as the Morning Star; News 
Line, published by the Workers’ Revolutionary Party; and Socialist 
Worker. The largest-circulation party newspaper was the Daily Herald 
reaching peak sales of 2.1 million in 1947, but its relationship with 
owners was a complex and often fraught one, atypical of party-owned 
newspapers across Europe. The Herald was established by trade union 
activists and while it was owned and supported by the Labour Party 
and Trades Union Congress, they were reluctant sponsors. In 1961 the 
Mirror Group, whose Daily Mirror had increased sales by 246 per cent 
between 1930 and 1947 to 3.7 million, bought Odhams, giving them 
a 51 per cent controlling share in the Daily Herald which they sub-
sequently relaunched as the Sun in 1964, after the TUC sold back its 
remaining 40 per cent stake. Losing £17.75m a year by 1968, the ailing 
paper was sold to Murdoch’s News International in 1969. In a politi-
cal system then dominated by Conservative and Labour parties, this 
meant that from the mid-1960s there was no formally aligned Labour 
paper, only support from the Daily Mirror and, more erratically, The 
Guardian, with electoral support for New Labour between the mid-
1990s to mid-2000s from others, such as the Financial Times and, 
amid internal opposition, the Sun.

The News Chronicle was acquired by and amalgamated with the 
Daily Mail in 1960, marking the loss of one of the few surviving papers 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   42CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   42 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 43

aligned with the Liberal Party. One of the great Co-operative Society 
papers, Reynolds News, survived into the twentieth century and was 
relaunched as Reynolds News and Sunday Citizen in 1944 and then 
as a tabloid, Sunday Citizen, in 1962, before closing in 1967. While 
some left-wing periodicals, such as the New Statesman, have relied 
on wealthy patrons, left-wing newspapers have needed the resources 
of collective organisations to survive. The right-supporting press has 
tended to be closely aligned with, but not owned by, right-wing parties. 
Instead, the interlocking of wealthy individuals, financiers, corporate 
owners, managers and senior journalists with the Conservative Party 
has been a feature of the ‘establishment’ broadsheets, the Telegraph 
and The Times, through to the volatile conservative-populism of the 
mid-market Mail and Express, and the tabloid Sun.

The marginality of party papers in Britain, especially after the 1960s, 
bolsters the inaccurate self-image of British press independence, but 
is also in stark contrast to Ireland, which had a major national news-
paper group aligned to Fianna Fáil that was either the governing or 
main opposition party from the paper’s launch in 1931 to its demise 
in 1995. The Irish Press was established not under party control but 
with the leader of Fianna Fáil, Éamon de Valera, as controlling direc-
tor of a commercial venture, with a board of directors that included 
Protestant as well as Catholic figures (Horgan 2001: 28–9). De Valera 
was challenged over the conflict of interest when campaigning to 
become President of Ireland, but maintained control, albeit increas-
ingly loosely, until his death in 1975 (Horgan 2001: 93). Fianna Fáil 
also published its own party periodical Gléas from 1952 to the mid-
1960s, succeeded by Iris Fianna Fáil and then FF Newsletter (Horgan 
2001: 148). Yet the Irish Press was one of Ireland’s major press groups, 
although an undercapitalised one. In the late 1960s, the paper was 
running sixteen-page editions, while its main rivals the Irish Times 
and Irish Independent ran thirty- to forty-page papers (Horgan 2001: 
94). The Irish Independent, aimed at a Catholic middle-class reader-
ship, was broadly aligned with the Fine Gael party but was not party 
owned or controlled. Most other party papers in Ireland were short-
lived with the exception of Sinn Féin’s An Phoblach, in print circulation 
from 1970 to 2017.

Chain Ownership

As the century progressed, the dominant form of ownership became 
public companies. Ownership by private individual or family persisted 
in the provincial press, especially in Ireland, but larger capitalised 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   43CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   43 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



44	 jonathan hardy

national and provincial papers increasingly fell under chain ownership 
by publicly listed companies. The press barons of the 1920s and 1930s 
built up newspaper chains, setting a pattern for the provincial press 
through the rest of the century. While chain ownership had begun 
in the eighteenth century, only 10 per cent of UK evening provincial 
papers were chain owned in 1923. By 1939, 40 per cent of evening titles 
were owned by the five largest chains, whose share of the provincial 
morning papers had increased to 44 per cent from 12 per cent in 1921. 
By 1947, five chains controlled eleven of the twenty-nine mornings 
and thirty-three out of seventy-six evenings papers, with stakes in six 
more (Seymour-Ure 1991: 53). The largest group was owned by Lord 
Kemsley (six morning, nine evening, three Sundays). The Pearson 
family owned Westminster Press, controlled by Lord Cowdray, and was 
the second largest chain, with the Harmsworth brothers’ Associated 
Newspapers, a separate Harmsworth chain, and United Newspapers 
controlling the rest. The increasing competition to maximise sales at 
the lowest unit costs favoured the growth of newspaper chains that 
could take advantage of economies of scale, invest in more advanced, 
efficient technologies, spread financial risks, use market power in 
negotiating with suppliers, and manage labour efficiencies across 
large, stratified workforces.

After 1945, independent ownership continued, but declined as chain 
ownership grew. Lord Kemsley sold all his provincial papers in 1949 to 
the international Thomson organisation. Regional chains, such as Iliffe 
in the West Midlands and Colmans in the east of England built quasi-
monopoly positions through launches and acquisitions. Firms built 
market dominance through joint production of evening and weekly 
papers enabling production and editorial economies, and more effi-
cient advertising sales operations. Concentration was less marked in 
Ireland’s provincial press, a substantial proportion of which remained 
private limited companies. Into the 1980s, some forty different compa-
nies controlled 87 per cent of the regional press market, by circulation 
(Horgan 2001: 174). The 1990s saw growth, despite the competition 
from freesheets, but also cost-cutting from owners such as Scottish 
Radio Holdings, the third largest regional newspaper group in Ireland.

Conglomeration, Transnational Ownership and 
Diversification

Between the 1950s and early 1960s, newspaper ownership became 
more concentrated in the hands of conglomerates, but most had pub-
lishing, or printing, as their core activity. Although there were some out-

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   44CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   44 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 45

liers, the more general shift from national to international capital, and 
from publishing-based to more diversified conglomerates, occurred 
from the 1970s. The third Royal Commission (1977: 2) reported that 
six of the ten companies controlling national newspapers had substan-
tial interests outside newspaper and periodical publishing. Trafalgar 
House, a property business, bought Beaverbrook’s newspaper group 
in 1978, subsequently selling on to United Newspapers in 1985. The 
Mirror Group was sold to International Publishing Company (IPC) in 
1958, which then merged with paper manufacturing company Reed to 
form Reed International in 1970. The Thomson Organisation, led by 
Canadian newspaper owner Roy Thomson, moved into the UK market 
with its acquisition of The Scotsman in 1953 and then build up a chain 
of eleven provincial dailies. Thompson insisted on new marketing 
techniques for his papers, but this self-styled entrepreneurial proprie-
tor avowed editorial independence and adopted a relatively hands-off 
approach. Elsewhere, interventionism persisted. Cecil King, a member 
of the Harmsworth family, acted like a press baron at the Daily Mirror 
but was appointed by directors who removed him as IPC chairman 
after his editorial attacks on the Wilson government escalated to a 
front-page challenge in May 1968.

The UK national press had negligible foreign ownership for the first 
half of the century, with the exceptions of the Canadian, Max Aitken 
(Lord Beaverbrook) and American, John Jacob Astor, empires, both 
launched by rich men seeking positions in British public life. After 
Thomson, a more decisive shift from national capital began with 
Rupert Murdoch’s acquisition of the News of the World and the Sun in 
1969. Falling stock value attracted international non-media businesses 
to acquire newspapers. In 1977, the Astors sold the Observer to US oil 
giant Atlantic Richfield who sold on in 1981 to Lohnro, a conglomerate 
with roots in African mining, leading to an infamous clash between 
its boss Tiny Rowland and the paper over its coverage of repression in 
Zimbabwe, where Lohnro invested.

By the 1980s, British and Irish national papers were owned and con-
trolled by foreign-owned multinational conglomerates, or by national 
firms with diversified ownership beyond newspapers. There had been 
diversification previously. For instance, Lord Camrose invested in the 
British film company Gaumont, and Lord Rothermere was a joint 
owner of British Movietone News, but these were exceptions (Murdock 
and Golding 1978: 144–6). From the 1960s, ownership patterns shifted 
as newspaper groups diversified into film, television, music, book 
publishing and non-media businesses, countering declining news-
paper revenues. Thomson owned Sphere Books, Scottish Television 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   45CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   45 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



46	 jonathan hardy

and commercial radio holdings. The economic problems following 
the 1973 oil shock prompted further diversification, illustrated by 
Thomson buying a holiday business. In Ireland, the entrepreneur Tony 
O’Reilly bought into Independent Newspapers in 1973, was appointed 
chairman in 1980, and from a three-newspaper base made further 
acquisitions in media-related businesses in Britain, the US, Germany, 
Mexico, South Africa and elsewhere, with joint ventures including an 
Irish edition of the Express Group’s Daily Star. A new Irish paper, 
the Sunday World was launched in 1973 by two businessmen, Hugh 
McLoughlin and Gerry McGuiness, partners in the Creation Group, 
which owned magazines including Ireland’s first specialist financial 
magazine, Business and Finance. Sunday World was launched with 
capital of only £40,000, but strong early growth ensured it thrived 
with annual profit of £100,000 by 1975. The paper offered the first 
competition for British tabloids, and was a popular alternative to 
mid-market broadsheets like the Sunday Independent and Sunday 
Press which attempted to appeal to both popular and quality market 
segments. By 1977, however, Creation group’s magazines were suf-
fering during recession, and the Sunday World was sold to O’Reilly’s 
Independent News and Media (INM) group.

Patterns of Concentration: Ownership and Diversity

There is a vast literature on measurement of newspaper concentra-
tion, and an equally vast literature debating the consequences of con-
centration (Baker 2007; Hardy 2014). Many considerations must be 
added before numerical tables of ownership and market share can be 
incorporated into suitable accounts of the extent of editorial diversity, 
owner influence, or reader choice available. Yet, with the caveat that 
care is needed to read the full story, the headlines are telling. Between 
1921 and 1948, the number of daily and Sunday papers in the UK 
declined from 169 to 128, with only one new national paper, the Daily 
Worker, launched in 1930. In 1948, there were 112 daily papers in the 
UK, nine nationals (all published in London), three London evening 
papers, with twenty-five morning and seventy-five evening provincial 
papers. Outside London, only Glasgow and Belfast had competing 
morning newspapers. By 1948, fifty-eight of sixty-six towns had a local 
monopoly supplier.

Reviewing these trends, the first RCP (1949: 175) considered that 
the drive towards concentration in the provincial press was strong 
between 1921 and 1929 but ‘much less pronounced’ thereafter, while 
from 1921 ‘there was a marked tendency away from concentration of 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   46CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   46 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 47

ownership in the national Press’. Such optimism, underpinning the 
RCP’s inaction on ownership, did not survive the second RCP, which 
used different arguments to support continued inaction. Since 1949, 
the second RCP reported, seventeen daily and Sunday papers had 
ceased publication and concentration of ownership had increased. The 
three largest newspaper groups controlled 67 per cent of total daily 
newspaper circulation in 1961, up from 45 per cent share in 1948. The 
top three Sunday newspaper owners had 84 per cent market share in 
1961, up from 61 per cent in 1948. The third RCP (1977) reported fur-
ther contraction in ownership: 220 companies published newspapers, 
compared to over 490 in 1961.

The intensifying commercial environment and matching orienta-
tion of post-war newspapers contributed to the right-wing drift that 
established a lasting dealignment between the spectrum of newspa-
per editorial opinion and public opinion (Curran and Seaton 2010: 
66–99). This trend was exacerbated by the decline of left and liberal 
papers during a period of market contraction, with the loss of the News 
Chronicle (1960), Daily Herald (1964) and Sunday Citizen (1967). 
From the late 1970s, alongside increasing concentration of owner-
ship there was increasing political assertiveness by national owners. 

Figure 1.2  Robert Maxwell, 1989

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   47CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   47 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



48	 jonathan hardy

In contrast to the 1950s and 1960s, proprietorial interventionism by 
Murdoch, Lord Matthews at the Express Group, Mirror owner Robert 
Maxwell, and Canadian Conrad Black at the Daily Telegraph (1987–
2004) more closely resembled the era of ‘press barons’ in the 1920s 
and 1930s.

By the late 1990s, the top ten UK national titles were owned by seven 
companies, all with substantial other media properties. Measured by 
circulation share, the top four companies controlled nearly 90 per cent 
of the total market, 87 per cent in 1997 (Sparks 1999: 47), while the top 
two companies held more than 50 per cent. In Ireland, by 1990, the 
Independent group controlled over half (51 per cent) of the newspaper 
market. Amongst European states, only Austria had a dominant group 
with a larger market share, while the combined share of 75 per cent 
held by the INM and Press groups was the highest (Sanchez-Tabernero 
1993). Whatever its debated effects, the commercial newspaper press 
was prone to concentration and corporate consolidation. Only market 
interventions to affect the ownership structures, behaviour, subsidy 
and financing arrangements could ameliorate or counter such power-
ful political economic tendencies. Very little occurred, instead came 
the promise that new technology could reshape markets by transform-
ing the economics of publishing.

New Technology, New Diversity?

Successive technological innovations have prompted optimistic claims 
for their transformative potential, shaping wildly inaccurate predic-
tions (Curran 2011). New technology, in the 1980s, would allow a 
creative wave of competition by reducing cost barriers for new entrants 
and by rejuvenating ailing incumbents. New technology was indeed 
transformative across the newspaper industry. After high initial invest-
ment in switching to electronic typesetting and computer-aided print-
ing, newspaper publishers benefited from improved operating margins 
(Doyle 2002b: 123–4). Yet, measured in terms of market access, 
increased diversity of supply and greater plurality of ownership, this 
was a pitifully limited techno-revolution.

New UK national papers were launched, but only The Independent, 
from 1986, survived to the end of the century. Today, launched in 1986 
by Eddie Shah, was sold to Lohnro within months, then to Murdoch’s 
News International in 1987, before it was shut down in 1995. When it 
closed, the paper had a readership of around 560,000, even higher at 
650,000 on the three days it sold at a reduced cover price, yet it suf-
fered from rising costs and falling ad revenue, as well as an increas-

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   48CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   48 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 49

ingly indifferent owner keen to strengthen his other papers’ readership 
share, notably The Times. The Sunday Correspondent folded barely a 
year after launch in 1989. Other papers that failed after a few months 
or years, included Scotland on Sunday, Wales on Sunday, and the 
North West Times. News on Sunday, a labour movement paper, was 
barely viable at launch and lasted only eight months (Chippindale and 
Horrie 1988).

New technology reduced capital costs, but launch costs for edito-
rial staffing and marketing remained high. Costs also rose in the 
post-Wapping era, with higher distribution charges, colour-printing 
expenses, fluctuating newsprint prices, and costs arising from more 
intense competition for advertising finance and readers. As well as 
supply-side issues, identifying and meeting demand remained as risky 
and uncertain as ever. The slender number of successes included the 
Daily Sport, but that paper’s mix of sexism, sleaze, sport and sensation 
was barely a simulacra of news.

In Ireland, a successful new entrant was the Sunday Business Post. 
Launched in 1989 by four Irish journalists backed by venture capital, 
the paper achieved a circulation of 26,000 in its first year against a 
target of 17,000, and was selling 57,000 in 2009 before sales and 
revenue declined. It became a largely foreign-owned paper, acquired 
by Trinity Holdings in 1997, and printed by the Belfast Telegraph 
group rather than inside the Republic. The Irish Press, facing loses 
of £3.5m in 1984, moved to computerised typesetting in 1985 but the 
industrial conflict and settlement terms ‘effectively cancelled out any 
potential savings’ (Horgan 2001: 108), leaving the group vulnerable 
to takeover or collapse, the latter occurring in 1995 after a foreign 

Figure 1.3  The Independent’s ‘It is, are you?’ advert, 1986

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   49CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   49 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



50	 jonathan hardy

investment deal with US publishing company Ingersoll failed (Burke 
2005: 79–127).

Competition?

A celebrated feature of newspaper history is the fierce rivalry permeat-
ing through institutions and enveloping proprietors, editors, journal-
ists and other staff. At various times, some markets were characterised 
by fierce competition, at others by securely ensconced monopolists, 
yet the newspaper business has deviated from textbook accounts of 
free-market competition. Firms acted to reduce competitive threats in 
various ways, most notably by buying up already established rival titles. 
Newspaper managers also pursued a range of ways to outspend rivals, 
especially in their most vulnerable launch phase. Actions to damage 
new entrants included launching spoiler papers, some sustained only 
until the immediate threat receded, such as Associated’s Evening News 
produced in 1987 to see off competition to the Evening Standard from 
Maxwell’s short-lived London Daily News.

Evelyn Waugh’s 1938 comic novel Scoop captures both the fierce 
institutional rivalry between papers as well as their pack mentalities 
and co-dependencies. The mixture of competition and co-operation, 

Figure 1.4  Front page from cartoon leaflet The Scum, February 1987, a spoof 
of the Sun produced in solidarity with the strikers at Wapping. Sold at 10p, 

with all profits donated to the strike fund

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   50CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   50 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 51

co-opetiton, among journalists was matched at corporate levels, for 
instance in arrangements to set prices for suppliers and consumers. 
The second RCP, typically generous towards owners, judged there was 
no price fixing but found a ‘degree of consultation between the various 
proprietors’ (RCP 1962: 60). Proprietors discussed the timing of price 
increases in 1961, subject to agreements registered with the Registrar 
of Restrictive Trading Agreements.

In oligopolistic markets informal price-setting aids coexistence, 
but is vulnerable to rivalrous behaviour by a firm seeking competitive 
advantage (Doyle 2002b: 128). That occurred when Murdoch’s News 
Corporation, facing debts of around 13 billion Australian dollars, and 
falling sales for its UK News International newspapers, launched a 
price war. In 1993, the Sun’s cover price was cut, leading to increased 
sales, with profits used to cross-subsidise a price cut at the loss-making 
The Times, maintained until 2005. This episode of ‘predatory pricing’, 
challenged unsuccessfully by MPs against a pro-Murdoch government, 
was estimated to have cost News International £175m. The Times’s cir-
culation doubled but The Independent lost some 20 per cent of its sales 
and brought a paper once ‘independent’ of a dominant owner into the 
hands of Tony O’Reilly’s INM Group. The price war also demonstrated 
that reader loyalty was not as entrenched as assumed; The Times 
increased circulation from 360,000 in June 1993, when it sold for 45 
pence to 724,000 in June 2000, selling at 30 pence (Doyle 2002b: 127, 
131).

Newspaper businesses have tended to compete where necessary, 
but have sought to sustain monopoly or oligopoly positions where 
possible. The newspaper industry became increasingly concentrated 
across Europe from the 1920s (Leurdijk et al. 2012). There have been 
powerful pressures towards market concentration as competition for 
audiences to drive advertising income, and cost efficiencies, made 
it increasingly difficult for weaker players to survive independently. 
There are common features in the demise of the Irish Press and Daily 
Herald. Both retained a substantial readership but one that failed to 
attract sufficient advertising interest being older, more male, working-
class, and with comparatively modest disposable income. In 1964, the 
Herald had 8 per cent circulation share but a bare 3.5 per cent share 
of advertising. Yet higher costs, underinvestment, outdated and party-
constrained editorial, and falling market appeal, all contributed to its 
demise (Smith 2000: 183, 169–200).

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   51CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   51 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



52	 jonathan hardy

1991–2011

The 1990s was a period of growth for many newspaper sub-markets 
in Britain and Ireland. While the internet would be proclaimed as the 
chief architect of the decline of newspapers, its actual impact was grad-
ual. Even amongst early internet adopters, domestic, non-professional 
use did not pick up until the availability of browsers after 1993 and 
most users had limited and costly modem access until the widespread 
adoption of broadband. The initial impact of the internet for news-
papers was in ventures to test online provision, many of which were 
costly failures: Express Newspapers Group, for instance, sold of most 
of its internet properties in 2001. However, by 2006 over 800 regional 
newspapers had websites. The Irish Times launched its website in 
1994, although an online newspaper, the Irish Emigrant, was launched 
in 1987 and reached some 20,000 subscribers worldwide before clos-
ing in 2012. The greatest initial impact of internetisation was on classi-
fied advertising in the regional press and the lucrative recruitment ads 
that were staples of national qualities. Regional newspaper advertising 
fell for the first time in fourteen years in 2004–5, challenged by online 
classified sites for property, motoring and jobs, and auction sites such 
as eBay. The regional press depended on advertising for 80 per cent of 
revenue, compared to 46 per cent for national papers (Williams 2010: 
240).

The internet brought with it a flurry of futurological speculation that 
lumbering incumbents would be outpaced by a stampede of new digi-
tal companies. Reviewing two decades of disruption, a more complex 
pattern is discernible. New digital publishers have certainly emerged. 
The rise of freelance professionals, citizen journalists and pro-am blog-
gers and influencers have contributed to a massive expansion and reor-
ganisation of news sources such that the problematics of information 
scarcity are transformed. Yet, legacy publishers (‘news brands’) have 
exploited advantages too, and remained the main sources of supply 
and the most accessed news providers. However, they are losing share 
among younger readers consuming news via digital native publishers 
such as Reddit, Vice and Buzzfeed. Google and other aggregators have 
attracted increasing numbers of viewers and taken the overwhelming 
share of advertising revenue from such encounters, as do the com-
mercial social media services that incorporate newsfeeds, such as 
Facebook, Twitter and Snapchat.

The introduction of ICTs has led to cost reductions in news produc-
tion and printing, as well as in back-office activities such as customer 
management. At the same time, due to declining sales, the average 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   52CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   52 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33

johnhardy
Sticky Note
replace of with off



	 economics: ownership and competition 	 53

costs per print copy generally increased. As well as online and mobile 
competition, paid newspapers were challenged by a second wave of free 
newspapers targeting commuters in affluent urban areas. The Metro 
group, owned by DMG media, a subsidiary of Daily Mail and General 
Trust, launched the Metro in London in 1999 and expanded to other 
towns and cities. In Dublin, the Irish Times and Irish Independent 
groups both launched free papers that the Competition Authority per-
mitted to merge as the Metro Herald, running from 2010 to 2014.

If internet disruption was the chief explanatory narrative of business 
managers, underinvestment was the counter-narrative of their critics. 
Owners were maximising profits while revenue declined, by cutting 
staffing and production costs, allowing news brands to plummet in a 
spiral of neglect. In the UK, local papers declined from 1,687 in 1985 to 
1,286 by 2005, with 242 closing between 2004 and 2011, while leading 
newsgroups maintained substantial profits (Ramsay and Moore 2016).

Diversifying Revenues

During the 1990s, newspapers incorporated gifts and gimmicks, such 
as CDs, DVDs and wall charts, amongst other giveaways. Such promo-
tional activity has accompanied periods of increased market instability, 
notably during the circulation wars of the 1920s and 1930s. Readers’ 
offers, another feature with a long history, also expanded considerably. 
The Daily Telegraph developed one of the earliest and most extensive 
portfolios, followed by The Times. Such offers involved commercial 
partnerships for goods and services such as holidays, entertainment, 
clothing and household items, featured in advertising and more con-
troversially in editorial tie-ins and profit-sharing transactional jour-
nalism. In 1989 Tim de Lisle resigned from The Times when the arts 
page he edited was remade to promote a tie-in for Sky, an indicator of 
increasing corporate cross-promotion (Hardy 2010).

Readers’ offers provided modest revenue streams for papers losing 
sales and advertising revenue, but also became more integrated into 
the other major development, the growth of subscription to digital con-
tent, print editions or both. The Times offered subscribers’ discounts 
and privileged access to cultural and sporting events. Users could now 
subscribe to a newspaper, buy a physical edition at a news-stand, pick 
up a free newspaper in higher density areas, access news online for free 
or from a paywall, or use free or paid-for apps on smartphones, tablets 
or other personal devices. However, efforts to make good the loss of 
advertising by more effective retailing, through paywalls, micropay-
ments and subscription largely failed. Successful monetisation online 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   53CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   53 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



54	 jonathan hardy

was mostly restricted to products serving elite or specialist audiences, 
with attributes of high value content (relatively non-reproducible or 
fast), scarcity in supply, valued user interface and cross-platform avail-
ability. Within the period, pay models tended to stall after reaching a 
small segment of their total consumer market willing to pay for content 
(Newman and Levy 2015).

Media, Advertising and Branded Content

The failure to raise revenue from consumers has meant ever greater 
dependence on advertising. Yet advertisers became increasingly 
unwilling to subsidise content. The deal whereby advertising paid for 
journalism to attract readers who would see their ads has been unrav-
elling since the early 1990s, as marketers have found more direct, 
information-rich and cost-effective ways to track and target consumers 
online (Turow 2011). Digital journalism is at the apex of two key trends: 
towards the disaggregation of advertising and media and towards 
greater integration of advertising within media. For digital journal-
ism the fastest-growing form of ad-integration is ‘native advertising’, a 
form of branded content that is produced by or on behalf of a marketer 
and appears within or alongside publishers’ own content offering. Ads 
mimic the editorial content surrounding them and follow the form and 
user experience associated with the context in which they are placed. 
Publishers deploy editorial staff, or set up more quarantined units such 
as The Guardian’s Guardian Labs, to create brand sponsored content 
(Hardy 2018). The growth of native advertising reflects new pressures 
and opportunities, shifts in governing values across established media, 
and the spreading influence of formats and business models from the 
inaptly named ‘pure players’, digital-only publishers like Buzzfeed and 
Huffington Post, who attract a younger audience via social media and 
mobile (Newman and Levy 2015).

There are long-standing critiques of the influence of advertising 
finance on media, source dependency and churnalism, and intensify-
ing PRisation of media (Davies 2008; Jackson and Moloney 2015). 
What is euphemistically called native advertising blends and amplifies 
these concerns. The most pertinent charge is that there is a powerful 
imbalance in the resources to fund effective public communications. 
Professional journalism promised to ameliorate that imbalance by pro-
ducing communications according to values that serve democratic and 
cultural life, including accuracy, balance and editorial independence 
from vested interests. Yet, branded content favours resource-rich, com-
mercial sources, sponsor-friendly coverage, ‘bestselling’ stories and soft 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   54CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   54 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 55

news. The central dilemma of native advertising is that revenue gain 
comes at the expense of eroding reader trust and undermining core 
jobs for news media (Piety 2016). Yet, the influence of advertisers has 
been a long-standing concern. The first RCP was pressed by the NUJ 
and others to examine the influence of advertisers on editorial policy 
and recognised that there may be direct or indirect pressure to avoid 
publishing anything detrimental to advertisers’ interests (RCP 1949: 
135). However, none of the RCPs met the need for systematic study to 
underpin policy proposals; the examples of advertiser influence pre-
sented were instead treated as isolated instances to be rebuked (RCP 
1949: 143).

The introduction of ‘new technology’ in the 1980s significantly 
reduced printing production and distribution costs but editorial 
labour, marketing and other costs maintained high barriers to market 
entry. The internet reduced distribution costs to near zero for digital 
natives, but costs to sustain and promote rich, regular content origina-
tion continued to require significant funding.

Conclusion

Commenting on the collapse of the News Chronicle, the second RCP 
(1962: 81) argued that the failure was not entirely the result of ‘an 
inevitable law of newspaper economics; different and more consist-
ent managerial and editorial policy might have saved this newspaper’. 
The solution was inspired leadership and capable managers: ‘The only 
hope of the weaker papers is to secure – and some have done in the 
past – managers and editors of such enterprise and originality as will 
enable these publications to overcome the economic forces affecting 
them’ (RCP 1962: 99).

Economic factors invariably need to be placed alongside other fac-
tors, but that does not mean we should follow the RCPs. All examined 
economic aspects in exemplary detail but then evaded considering the 
outcomes, as part of efforts to minimise the case for market interven-
tions. The third RCP’s modest proposals to strengthen anti-monopoly 
interventions triggered a minority report, whose members endorsed 
the first RCP’s assertion that ‘free enterprise in the production of news-
papers is a pre-requisite of a free press, and free enterprise will gener-
ally mean commercially profitable enterprise in the case of newspapers 
of any considerable size and circulation’ (RCP 1949: 157). The second 
RCP identified market tendencies towards concentration and noted 
with regret that the variety of opinion in the press had diminished 
since the first report. However, amid internal divisions, it rejected 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   55CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   55 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



56	 jonathan hardy

advocating statutory limits, based on market share or the number of 
publications under single ownership, and instead proposed a tribunal 
to scrutinise transactions where combined weekly sales of more than 3 
million would be in the hands of one undertaking (RCP 1962: 106–11). 
While faith in market self-correction diminished across the reports, 
the RCPs' evasions aptly illustrate the need for political economic 
anal-ysis, because the political always works alongside economic 
processes to determine how resources are used and allocated.

From 1900 to the mid-1990s, the problematics of newspaper owner-
ship could be discussed in terms of a scarcity model. Barriers to market 
entry placed a premium on considerations of who owned papers, how 
they exercised control amid other influences on editorial output, how 
capitalist ownership and economics shaped provision, and to what 
extent plurality was sustained to deliver the multiple ‘jobs’ and expec-
tations for a democratic and culturally diverse media. The political 
economy of newspapers was one in which capital was required and 
rewarded within a policy environment which permitted market con-
centration. The patterns of profitability, though, were more complex 
and uneven than the record of growth and decline in paid-sales sug-
gests. Significant factors included the responses of advertising mar-
kets to changing economic conditions and the differential allocation 
of advertising, news market conditions and sociocultural changes 
in demand, the cost base of newspaper production and distribution, 
regulatory actions and, yes, leadership and industrial relations. With 
internetisation this political economic formation did not disappear, 
as predicted. However, the new economic and market conditions also 
influenced the terms of political and policy formulation: from scarcity 
to abundance, from mono-media to convergence, analogue to digital, 
and from the dominance of commercial newspapers to a crisis, opening 
up space for solutions ranging from hyperlocal community journalism, 
low-profit social enterprises, to rescue by public investment, including 
public service media cross-subsidies.

Economics did not determine what newspapers communicated, but 
economics has shaped the broader contours of content provision. This 
includes the active influences arising from ownership and control by 
capitalist proprietors and businesses oriented to commercial goals. But 
equally striking are the gaps in provision, when the political economic 
conditions affecting supply meant that demand was not served, and 
a wider range of voices and perspectives was not heard. If the cry of 
reformers through most of the century was for increased pluralism in 
supply, the added calls at the end were for ‘exposure diversity’ (Napoli 
2011). All of this mattered less, many argued, amid newspapers’ slow 

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   56CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   56 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 57

descent from the high circulation 1950s, but news brands remain 
a potent force, shaping lenses through which we observe and are 
observed in the world.

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   57CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   57 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



58	 jonathan hardy

Table 1.2  National Daily and Sunday Newspaper Ownership and Circulation figures, 
1930–2017a

Newspaper Group (owner)
[National Paper] 1930b 1937c 1947d 1961e 1976f 1987g 1997h 2007i 2017j

Associated Newspapers/DMGT
(Rothermere)
[Daily Mail]

21 (1,845)k

Mail
16 (1,579)
Mail

13 (2,077)
Mail

[22]
16 (2,610) Mail
6 (981) Sketch

13 (1,755)
Mail

12 (1,759)
Mail

17 (2,344)
Mail

21 (2,365)
Mail

24 (1,389)
Mail

Astor [The Times] 2 (186)
Times

2 (191)
Times

2 (269)
Times

2 (253)
Times

Barclay Brothers
[Daily Telegraph]

8 (891)
Telegraph

8 (466)
Telegraph

Beaverbrook [Daily Express] 20 (1,693)
Express

22 (2,204)
Express

25 (3,856)
Express

27 (4,328)
Express

Camrose [Daily Telegraph]
[Morning Post] (amalgamated with 
Telegraph in 1937)

2 (175) Daily 
Telegraph
1 (120) Morning Post

6 (559)
Telegraph

7 (1,015)
Telegraph

8 (1,248)
Telegraph

9 (1,308)
Telegraph

Cadbury [News Chronicle] 17 (1,451)
Chronicle

13 (1,324)
Chronicle

11 (1,625)
Chronicle

Guardian
[Manchester Guardian; The Guardian]

2 (245)
Guardian

2 (306)
Guardian

3 (494)
Guardian

3 (428)
Guardian

3 (368)
Guardian

3 (147)
Guardian

Hollinger (Black)(1987–2004) [Daily 
Telegraph]

8 (1,147)
Telegraph

8 (1,130)
Telegraph

The Independent (1986–97)
(Independent News and Media/ O’Reilly 
(1997–2010); Lebedev from 2010)

2 (293)
Independent

2 (288)
Independent

2 (251)
Independent

(online only)

Johnston Press (acquired i from 
Independent in 2016) [i]

4 (263)
i

Kemsley Newspapers [Daily Graphic] 11 (926) 7 (683) 5 (772)

Mirror Group
(Daily Mirror Newspapers Ltd) (IPC 
1958–70) 

12 (1,072)l

Mirror
13 (1,328)
Mirror

24 (3,702)
Mirror

[38]
29 (4,561)
Mirror
9 (1,394)
Herald

News International; News UK
[The Sun; The Times; Today]

26 (3,708) Sun [32]
27 (3,993) Sun;
2 (350) Today;
3 (442) Times

[34]
28 (3,877) Sun
6 (821) Times

[34]
28 (3,214) Sun
6 (654) Times

[34]
26 (1,517) Sun
8 (444) Times

Nikkei Inc.
[Financial Times]

3 (192) Financial 
Times

Northern and Shell
[Daily Express; Daily Star]

7 (815) Express
7 (804) Star

[13]
6 (369) Express;
7 (407) Star

Oldhams [Daily Herald] 13 (1,118)
Herald

20 (2,032)
Herald

14 (2,135)
Herald

Pearson [Financial Times] 1 (132)
Financial Times

1 (174)
Financial Times

2 (280)
Financial Times

2 (327)
Financial Times

4 (441)
Financial Times

Pergamon (Maxwell)  
[Daily Mirror/The Mirror]

21 (3,123)
Mirror

Reed [Daily Mirror] 27 (3,851)
Mirror

Thomson [The Times] 2 (310)
Times

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   58CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   58 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 	 59

Table 1.2  National Daily and Sunday Newspaper Ownership and Circulation figures, 
1930–2017a

Newspaper Group (owner)
[National Paper] 1930b 1937c 1947d 1961e 1976f 1987g 1997h 2007i 2017j

Associated Newspapers/DMGT
(Rothermere)
[Daily Mail]

21 (1,845)k

Mail
16 (1,579)
Mail

13 (2,077)
Mail

[22]
16 (2,610) Mail
6 (981) Sketch

13 (1,755)
Mail

12 (1,759)
Mail

17 (2,344)
Mail

21 (2,365)
Mail

24 (1,389)
Mail

Astor [The Times] 2 (186)
Times

2 (191)
Times

2 (269)
Times

2 (253)
Times

Barclay Brothers
[Daily Telegraph]

8 (891)
Telegraph

8 (466)
Telegraph

Beaverbrook [Daily Express] 20 (1,693)
Express

22 (2,204)
Express

25 (3,856)
Express

27 (4,328)
Express

Camrose [Daily Telegraph]
[Morning Post] (amalgamated with 
Telegraph in 1937)

2 (175) Daily 
Telegraph
1 (120) Morning Post

6 (559)
Telegraph

7 (1,015)
Telegraph

8 (1,248)
Telegraph

9 (1,308)
Telegraph

Cadbury [News Chronicle] 17 (1,451)
Chronicle

13 (1,324)
Chronicle

11 (1,625)
Chronicle

Guardian
[Manchester Guardian; The Guardian]

2 (245)
Guardian

2 (306)
Guardian

3 (494)
Guardian

3 (428)
Guardian

3 (368)
Guardian

3 (147)
Guardian

Hollinger (Black)(1987–2004) [Daily 
Telegraph]

8 (1,147)
Telegraph

8 (1,130)
Telegraph

The Independent (1986–97)
(Independent News and Media/ O’Reilly 
(1997–2010); Lebedev from 2010)

2 (293)
Independent

2 (288)
Independent

2 (251)
Independent

(online only)

Johnston Press (acquired i from 
Independent in 2016) [i]

4 (263)
i

Kemsley Newspapers [Daily Graphic] 11 (926) 7 (683) 5 (772)

Mirror Group
(Daily Mirror Newspapers Ltd) (IPC 
1958–70) 

12 (1,072)l

Mirror
13 (1,328)
Mirror

24 (3,702)
Mirror

[38]
29 (4,561)
Mirror
9 (1,394)
Herald

News International; News UK
[The Sun; The Times; Today]

26 (3,708) Sun [32]
27 (3,993) Sun;
2 (350) Today;
3 (442) Times

[34]
28 (3,877) Sun
6 (821) Times

[34]
28 (3,214) Sun
6 (654) Times

[34]
26 (1,517) Sun
8 (444) Times

Nikkei Inc.
[Financial Times]

3 (192) Financial 
Times

Northern and Shell
[Daily Express; Daily Star]

7 (815) Express
7 (804) Star

[13]
6 (369) Express;
7 (407) Star

Oldhams [Daily Herald] 13 (1,118)
Herald

20 (2,032)
Herald

14 (2,135)
Herald

Pearson [Financial Times] 1 (132)
Financial Times

1 (174)
Financial Times

2 (280)
Financial Times

2 (327)
Financial Times

4 (441)
Financial Times

Pergamon (Maxwell)  
[Daily Mirror/The Mirror]

21 (3,123)
Mirror

Reed [Daily Mirror] 27 (3,851)
Mirror

Thomson [The Times] 2 (310)
Times

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   59CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   59 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



60	 jonathan hardy

Newspaper Group (owner)
[National Paper] 1930b 1937c 1947d 1961e 1976f 1987g 1997h 2007i 2017j

Trafalgar House [Daily Express] 19 (2,594)
Express

Trinity Mirror
(1999–2018; renamed Reach 2018)
[Daily Mirror]

18 (2,442)
Mirror

14 (1,585)
Mirror

10 (604)
Mirror

United
[Daily Express]

[20]
11 (1,697) Express
9 (1,289) Star

[14]
9 (1,241) Express
5 (730) Star

Total Circulation 8,567,567 9,903,427 15,449,410 15,835,000 14,006,000 14,867,000 13,628,000 11,800,666 5,798,061

Top Three 58 58 63 87 72 73 69 69 71

National Sunday Papers

Associated Newspapers
[Sunday Dispatch, ceased 1961; Mail on 
Sunday]

8 (1,197)
Dispatch

5 (741)
Dispatch  

7 (2,061)
Dispatch  

10 (1,919)
Mail on Sunday

15 (2,322)
Mail on Sunday

20 (2,349)
Mail on Sunday

24 (1,195)
Mail on Sunday

Astor/ Observer Trust (from 1945) 
[Observer]

1 (200)
Observer

1 (208)
Observer

1 (384)
Observer

3 (715)
Observer

3 (670)
Observer

Barclay Brothers [Sunday Telegraph] 5 (645)
Sunday 
Telegraph

7 (345)
Sunday 
Telegraph

Beaverbrook [Sunday Express] 6 (928)
Sunday Express

9 (1,350)
Sunday Express

9 (2,578)
Sunday Express

17 (4,457)
Sunday Express

Camrose
[Sunday Telegraph]

 (688)
Sunday 
Telegraph

4 (759)
Sunday 
Telegraph

Cooperative Press [Reynold News] 2 (283)l

Reynolds News
3 (426)
Reynolds News

2 (720)
Reynolds News

1 (310)
Reynolds News

Guardian Media Group (Scott Trust)
[Observer]

3 (498)
Observer

4 (472)
Observer

3 (177)
Observer

Hollinger (Black) [Sunday Telegraph] 4 (693)
Sunday 
Telegraph

6 (938)

Independent
[Sunday Independent]

2 (311) 2 (214)

Kemsley
[Empire News ceased 1960;
Sunday Chronicle ceased 1955; Sunday 
Graphic ceased 1960]

[16]
6 (940)
Sunday Graphic;
1 (153)
Sunday Times;  
9 (1,284)
Empire News

[20]
4 (651)
Sunday Graphic;
5 (730)
Sunday Chronicle; 
2 (270)
Sunday Times;  
9 (1,447)
Empire News 

[17]
4 (1,186)
Sunday Graphic;
4 (1,178)
Sunday Chronicle; 
2 (568)
Sunday Times;
7 (2,068)
Empire News 

Lonrho (1981–93); previously Atlantic 
Richfield (1977–81)
[Observer]

(Manchester) 5 (973)
Observer

Mirror Group [Sunday Pictorial; 
People; Sunday Mirror]

13 (1,946)
Pictorial  

9 (1,345)
Pictorial

14 (4,006)
Pictorial

20 (5,306) 
Pictorial
20 (5,450) People

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   60CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   60 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33

johnhardy
Sticky Note
There should be a line added above Lonhro as this is separate owner entry.

johnhardy
Sticky Note
(Manchester) should be removed 



	 economics: ownership and competition 	 61

Newspaper Group (owner)
[National Paper] 1930b 1937c 1947d 1961e 1976f 1987g 1997h 2007i 2017j

Trafalgar House [Daily Express] 19 (2,594)
Express

Trinity Mirror
(1999–2018; renamed Reach 2018)
[Daily Mirror]

18 (2,442)
Mirror

14 (1,585)
Mirror

10 (604)
Mirror

United
[Daily Express]

[20]
11 (1,697) Express
9 (1,289) Star

[14]
9 (1,241) Express
5 (730) Star

Total Circulation 8,567,567 9,903,427 15,449,410 15,835,000 14,006,000 14,867,000 13,628,000 11,800,666 5,798,061

Top Three 58 58 63 87 72 73 69 69 71

National Sunday Papers

Associated Newspapers
[Sunday Dispatch, ceased 1961; Mail on 
Sunday]

8 (1,197)
Dispatch

5 (741)
Dispatch  

7 (2,061)
Dispatch  

10 (1,919)
Mail on Sunday

15 (2,322)
Mail on Sunday

20 (2,349)
Mail on Sunday

24 (1,195)
Mail on Sunday

Astor/ Observer Trust (from 1945) 
[Observer]

1 (200)
Observer

1 (208)
Observer

1 (384)
Observer

3 (715)
Observer

3 (670)
Observer

Barclay Brothers [Sunday Telegraph] 5 (645)
Sunday 
Telegraph

7 (345)
Sunday 
Telegraph

Beaverbrook [Sunday Express] 6 (928)
Sunday Express

9 (1,350)
Sunday Express

9 (2,578)
Sunday Express

17 (4,457)
Sunday Express

Camrose
[Sunday Telegraph]

 (688)
Sunday 
Telegraph

4 (759)
Sunday 
Telegraph

Cooperative Press [Reynold News] 2 (283)l

Reynolds News
3 (426)
Reynolds News

2 (720)
Reynolds News

1 (310)
Reynolds News

Guardian Media Group (Scott Trust)
[Observer]

3 (498)
Observer

4 (472)
Observer

3 (177)
Observer

Hollinger (Black) [Sunday Telegraph] 4 (693)
Sunday 
Telegraph

6 (938)

Independent
[Sunday Independent]

2 (311) 2 (214)

Kemsley
[Empire News ceased 1960;
Sunday Chronicle ceased 1955; Sunday 
Graphic ceased 1960]

[16]
6 (940)
Sunday Graphic;
1 (153)
Sunday Times;  
9 (1,284)
Empire News

[20]
4 (651)
Sunday Graphic;
5 (730)
Sunday Chronicle; 
2 (270)
Sunday Times;  
9 (1,447)
Empire News 

[17]
4 (1,186)
Sunday Graphic;
4 (1,178)
Sunday Chronicle; 
2 (568)
Sunday Times;
7 (2,068)
Empire News 

Lonrho (1981–93); previously Atlantic 
Richfield (1977–81)
[Observer]

(Manchester) 5 (973)
Observer

Mirror Group [Sunday Pictorial; 
People; Sunday Mirror]

13 (1,946)
Pictorial  

9 (1,345)
Pictorial

14 (4,006)
Pictorial

20 (5,306) 
Pictorial
20 (5,450) People

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   61CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   61 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



62	 jonathan hardy

Newspaper Group (owner)
[National Paper] 1930b 1937c 1947d 1961e 1976f 1987g 1997h 2007i 2017j

Mirror Group (Pergamon/
Maxwell)
[Sunday Mirror]

[32]
17 (2,953) 
Sunday Mirror
15 (2,743) People

News International; News UK
[News of the World; The Sunday Times]

 26 (5,138) [36]  
8 (1,424) Sunday 
Times; 30 (5,360) 
NoW

[38]  
9 (1,449) Sunday 
Times
29 (4,620) NoW

[40]
11 (1,244) Sunday 
Times;
29 (3,446) NoW 

[41]
15 (751) Sunday 
Times;
26 (1,296) Sun on 
Sunday

News of the World [Riddell; Carr] 23 (3,410)
NoW

25 (3,850)
NoW

27 (7,890)
NoW

25 (6,643)
NoW

Northern and Shell
[Sunday Express]

[10]
6 (727) Sunday 
Express
4 (485) Star

[11]
6 (323) Sunday 
Express; 5 (248) 
Star

Oldhams  
[The People]

17 (2,499)
People

22 (3,406)
People

 16 (4671)
People

Reed [Sunday Mirror] 42 (8,195)
Sunday Mirror;
People

Thomson [The Sunday Times] 4 (967)
Sunday Times

7 (1,382)
Sunday Times

Trafalgar House [Sunday Express] 18 (3,451)
Sunday Express

Trinity Mirror (1999–2018) [28]
15 (2,424) Mirror
13 (2,001) People

[18]
12 (1,452) 
Sunday Mirror
6 (722) Sunday 
People 

[14]
10 (517) Sunday 
Mirror;
4 (207) People

United [Sunday Express] 13 (2,033)
Sunday Express

8 (1,262)
Sunday Express

[Independent] (Plymouth) (15) (32)

[Sunday Referee] (ceased 1939) (73) 2 (342)

[Sunday Mail] (Glasgow) 2 (244) 2 (333) 2 (588) 2 (612) 

[Sunday Mercury] (Birmingham) (55) (64) 1 (125) 1 (210)

[Sunday Sun]
Newcastle upon Tyne)

1 (119) 1 (88) 1 (202) 1 (222)

Total Circulation �14,600,000 15,700,000 29,300,000 25,612,000 19,595,000 17,737,000 15,827, 279 11,757,304 5,058,529

Top Three 56 67 60 82 86 81 81 78 79

Notes
a The table includes UK-wide circulation only except for columns including data from RCP 1949 and 
1962. Percentages rounded up to nearest whole number. The table omits small circulation papers and 
groups such as the Morning Star. The Mirror Group’s Daily Record (Scotland) is not included.  Figures 
for 2017 are for print sales in November and include bulk distribution. See <http://www.pressgazette.
co.uk/print-abcs-mirror-national-titles-hit-hardest-amid-industry-wide-circulation-drop/>. b RCP 
1949: 190–1; see also PEP 1938: 84. c RCP 1949. d RCP 1949: 190–1. e RCP 1962: 174–5. Daily Worker 
(60) and The New Daily are (23) not included in daily total. The Independent (32) (Plymouth) is not 
included in Sundays. f RCP 1977: 272–80. g Seymour-Ure 1991: 44–5; ABC. h ABC September 1997; 
print circulation only. i ABC September 2007; print circulation only.  j ABC October 2017; print 
circulation only. k The first figure in each column shows circulation as a percentage of total circulation 
in the category (National Daily Paper; National Sunday Paper). The second figure in brackets is the 
actual circulation in 000s. l Estimated.

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   62CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   62 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33



	 economics: ownership and competition 63

Newspaper Group (owner)
[National Paper] 1930b 1937c 1947d 1961e 1976f 1987g 1997h 2007i 2017j

Mirror Group (Pergamon/
Maxwell)
[Sunday Mirror]

[32]
17 (2,953) 
Sunday Mirror
15 (2,743) People

News International; News UK
[News of the World; The Sunday Times]

 26 (5,138) [36]  
8 (1,424) Sunday 
Times; 30 (5,360) 
NoW

[38]  
9 (1,449) Sunday 
Times
29 (4,620) NoW

[40]
11 (1,244) Sunday 
Times;
29 (3,446) NoW 

[41]
15 (751) Sunday 
Times;
26 (1,296) Sun on 
Sunday

News of the World [Riddell; Carr] 23 (3,410)
NoW

25 (3,850)
NoW

27 (7,890)
NoW

25 (6,643)
NoW

Northern and Shell
[Sunday Express]

[10]
6 (727) Sunday 
Express
4 (485) Star

[11]
6 (323) Sunday 
Express; 5 (248) 
Star

Oldhams 
[The People]

17 (2,499)
People

22 (3,406)
People

 16 (4671)
People

Reed [Sunday Mirror] 42 (8,195)
Sunday Mirror;
People

Thomson [The Sunday Times] 4 (967)
Sunday Times

7 (1,382)
Sunday Times

Trafalgar House [Sunday Express] 18 (3,451)
Sunday Express

Trinity Mirror (1999–2018) [28]
15 (2,424) Mirror
13 (2,001) People

[18]
12 (1,452) 
Sunday Mirror
6 (722) Sunday 
People 

[14]
10 (517) Sunday 
Mirror;
4 (207) People

United [Sunday Express] 13 (2,033)
Sunday Express

8 (1,262)
Sunday Express

[Independent] (Plymouth) (15) (32)

[Sunday Referee] (ceased 1939) (73) 2 (342)

[Sunday Mail] (Glasgow) 2 (244) 2 (333) 2 (588) 2 (612) 

[Sunday Mercury] (Birmingham) (55) (64) 1 (125) 1 (210)

[Sunday Sun]
Newcastle upon Tyne)

1 (119) 1 (88) 1 (202) 1 (222)

Total Circulation 14,600,000 15,700,000 29,300,000 25,612,000 19,595,000 17,737,000 15,827, 279 11,757,304 5,058,529

Top Three 56 67 60 82 86 81 81 78 79

Notes
a The table includes UK-wide circulation only except for columns including data from RCP 1949 and 
1962. Percentages rounded up to nearest whole number. The table omits small circulation papers and 
groups such as the Morning Star. The Mirror Group’s Daily Record (Scotland) is not included.  Figures 
for 2017 are for print sales in November and include bulk distribution. See <http://www.pressgazette.
co.uk/print-abcs-mirror-national-titles-hit-hardest-amid-industry-wide-circulation-drop/>. b RCP 
1949: 190–1; see also PEP 1938: 84. c RCP 1949. d RCP 1949: 190–1. e RCP 1962: 174–5. Daily Worker
(60) and The New Daily are (23) not included in daily total. The Independent (32) (Plymouth) is not 
included in Sundays. f RCP 1977: 272–80. g Seymour-Ure 1991: 44–5; ABC. h ABC September 1997; 
print circulation only. i ABC September 2007; print circulation only.  j ABC October 2017; print 
circulation only. k The first figure in each column shows circulation as a percentage of total circulation 
in the category (National Daily Paper; National Sunday Paper). The second figure in brackets is the 
actual circulation in 000s. l Estimated.

CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   63CONBOY 9781474424929 PRINT.indd   63 02/07/2020   12:3302/07/2020   12:33




